Ruim jij kasten op?

Wat doe jij tegenwoordig? Het is een vraag die je regelmatig gesteld wordt. Op verjaardagen, het schoolplein, netwerkbijeenkomsten, langs de lijn op het hockey- of voetbalveld.

Ik weet van mijn klanten wat ze qua werk doen en wat hun bezig houdt. Het is de enige manier om mijn werk goed te kunnen uitvoeren.

Afgelopen periode heb regelmatig de vraag gesteld gekregen wat ik nu precies doe. Vaak heerst het beeld dat ik kasten opruim, maar ik betreed zeker geen slaapkamers of inloopkasten met een stofdoek en een emmertje sop. Die eer is weer aan iemand anders toebedeeld. Sterker nog, schoonmaken is niet mijn sterkste kant.

Als stylist, moet je de klant zien, ruiken en voelen. Je moet al je zintuigen gebruiken en communiceren om het vertrouwen van de klant te winnen en te behouden. Je hebt kennis nodig om elke persoon goed te kunnen adviseren. Op de eerste plaats is dat natuurlijk mensenkennis. Verder kennis op het gebied van kleur, verschillende figuren, kledingstijlen en maatschappelijke rollen. Je onthoudt je klant en vooral wat ze in de kast heeft en wat ze nodig heeft. Persoonlijk ben ik van mening dat elke topverkoopster in een kledingwinkel dezelfde kennis in huis zou moeten hebben! Daarom ben ik kritisch  met welke winkels ik samenwerk. Wanneer ik de klant ken van kast tot aan persoonlijkheid ga ik graag naar een modezaak die mijn verhaal aanvoelt. Samen vertalen we dit verhaal door naar een rek met kleding dat de persoonlijkheid van mijn klant uitstraalt.  Bundelen van kennis noem ik dat.  Zij kennen hun collectie weer door en door, de pasvorm, hoe de stof valt. Het zou een verrijking zijn als meer winkel eigenaren vaker samenwerken met (imago) stylisten.

Ik krijg een gerichte opdracht van een klant. Meestal omdat ze al jaren hetzelfde dragen en graag een keer uit hun comfortzone komen, vaak omdat ze zakelijk niet goed weten hoe ze hun kennis moeten uitstralen. We beginnen met een uitgebreid intake gesprek, we plannen een kleurenanalyse in, een garderobe update waarin ik stijltips geef passend bij het figuur en leefstijl op dat moment, maken we nieuwe combinaties en nemen we afscheid van gedateerde kleding. Vervolgens maak ik een profiel. Om het af te maken gaan we personal shoppen. Na dit traject ben je in staat zelf kritisch naar je garderobe te kijken en te gaan winkelen op de juiste adressen.

Leuke job he! Ik ben heel benieuwd wat jij doet? Zie en spreek ik je binnenkort?